Galeri

“Lojistik Köy ”


 

İçerisinde ulusal ve uluslararası taşımacılık, lojistik ve eşyanın dağıtımı ile ilgili tüm faaliyetlerin muhtelif işletmeciler tarafından gerçekleştirildiği belirli bir alandır. Bu işletmeciler mevcut bina ve tesislerin (antrepolar, ambalajlama tesisleri, depolama sahaları, bürolar, otopark alanları vb.) sahibi veya kiracısı olabilirler. Aynı zamanda serbest rekabet kurallarına uyum sağlamak amacıyla, bir lojistik köyüne, yukarıda belirtilen faaliyet alanlarında hizmet veren bütün firmaların erişimine izin verilmelidir.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Metropol Merkezi’nin Hadımköy ve Tuzla’da kurulmasını öngördüğü lojistik köyler belediyeye takıldı. Köylerin kuruluşu ulaşım yollarının saptanmasından sonraya ertelendi. Uluslararası Nakliyeciler Derneği’ne göre ertelemenin nedeni rant kavgası.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul trafiğine çözüm getirmesi amacıyla TIR’ları ve nakliyeyi şehir merkezinden çıkaracak “Lojistik Köy Projesi”ni erteledi. Belediye, İstanbul Metropolitan Merkezi tarafından planlanan ve Hadımköy ve Tuzla’da kurulacak olan lojistik merkezlerinin ulaşım bağlantılarının henüz tamamlanmaması nedeniyle ertelendiğini belirtirken Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu ise “Her gün 4 bin TIR’ın İstanbul’a girmesini engelleyecek proje frenlendi. Bu, bir rant kavgası. Anlamakta güçlük çekiyoruz” diye konuştu.

İstanbul Metropolitan Merkezi’nin yaptığı araştırma sonunda 7700 depo ve 424 antrepo olduğunun ortaya çıkması üzerine gündeme gelen Lojistik Köy Projesi belediye tarafından kabul edilen 1/100 binlik planda yer aldı. Bu plana göre iki merkez belirlendi ve 14 Temmuz 2006’da İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın gündemine alındı. İstanbul Çevre Düzeni Plan Genel Yaklaşımı çerçevesinde projelendirilen “lojistik köy” için Tuzla ve Hadımköy üs merkezleri olarak seçildi.

Bu plan kapsamında hazırlanan 1/25 binlik plan ise geçen hafta meclisin gündemine getirilecek ve yürürlüğe girecekti. Ancak planın Belediye Meclisi gündemine getirilmesinden vazgeçildi. Bir yılı aşkın zamandır bu projenin gerçekleşmesini beklediklerini anlatan UND Başkanı Çetin Nuhoğlu, Hadımköy ve Tuzla’da kurulacak üsler sayesinde İstanbul trafiğinin büyük ölçüde rahatlayacağını belirterek lojistik köylerinde tarifeli seferler ile trafiğe giren kamyon sayısının da azalacağını söyledi. Nuhoğlu, planın kabul edilmesi halinde operasyonun 2008’e kadar tamamlanacağını ve bu kapsamda tren yolu, karayolu ve gümrük bağlantılarının değiştirileceğini belirterek “İstanbul’un içinde binlerce depo var. Böyle şey olmaz. Bu işi Batılı, lojistik köyler ile çözdü” dedi.

Birileri rant peşinde
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile ortaklaşa kurulacak köylerin, işletmesini Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) üstleneceği projenin nakliyecilerden büyük destek gördüğüne dikkat çeken Nuhoğlu, şöyle konuştu: “İstanbul’da trafik kördüğüm. Bunu çözmek için TIR’lar engelleniyor. Köprünün birini kullanamıyoruz, yasaklıyız. İkitelli ve Atatürk Havaalanı yolunda 60 depo var. ‘Gelin bunu çözelim’ diyoruz. Ancak projenin Belediye Meclisi tarafından kabul edilmesinin önünde birtakım engeller çıktı. Geçen hafta meclisin gündemine getirilecek karar, bir kişinin isteği üzerine birdenbire ertelendi. Bu şahıs, lojistik köy yapılmasına karşı çıkarak bu projenin trafiği olumsuz etkileyeceğini söylüyor. Meğer o yeri daha önce arsa olarak kapatmışlar, burada bir rant peşinde her kimse. Meclis 1/100 binlik plana onay verdiği takdirde, TEM yolunun üstünde sanayi tesisine müsaade edilmeyecek. Kapattıkları arazilerin zarar görmemesi için projeyi ertelemeye çalışıyorlar.”

Ertelenmedi, araştırılıyor
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Rafet Bozdoğan ise lojistik köy projesinin ertelenmesinin söz konusu olmadığını, kurulacak merkezlerin ulaşım bağlantıları üzerinde çalıştıklarını ifade etti. Tuzla ve Hadımköy’e hem TEM üzerinden hem de diğer yollardan nasıl ulaşılabileceği üzerinde alternatifler aradıklarını anlatan Bozdoğan, şöyle devam etti: “1/100 binlik plan bitti, şimdi 1/25 binlik plan üzerinde çalışılıyor. Çok daha detaylı çalışmamız gerekiyor. Tünellerden demiryolu bağlantısına kadar her şeyin denenmesi şart. Halkalı, Zeytinburnu, İkitelli üzerinde lojistik garajları var. Bizim lojistik üslere erişimi sağlayacak ulaşım koridorlarını belirlememiz gerekiyor. Bu noktalar 1/25 binlik planla beraber meclisin onayına sunulacak. Planlama biriminin çalışmaları ne zaman biterse, proje o zaman devreye girebilir. Bu nedenle kesin bir tarih veremiyoruz.”

İki lojistik köye ihtiyaç var
İstanbul Metropolitan’ın danışmanlığını da yapan Lojistik Derneği Başkanı Mehmet Tanyaş ise lojistik köy projesinin son durumuyla ilgili bilgi sahibi olmadığını ancak imar izinleri ile ilgili bir sorun çıkmış olabileceğini söyledi. Lojistik köy Planı’nın kent meclisinden ve Çevre ve Orman Bakanlığı’ndan onay aldığını anımsatan Tanyaş, “Her gün 4 bin TIR’ın park edeceği, mallarını boşaltacağı ve ambarlara aktaracağı iki büyük lojistik köye ihtiyaç var. Şehir içinde binlerce verimsiz depo var. Demiryolu, denizyolu ve otoban ulaşımının en uygun şekilde yaklaştığı, birleştiği ve içindeki ekipmanların hızlı elleçlemeye uygun olduğu ve ortak hizmetleri birlikte aldıkları köyler oluşturulmalı” diye konuştu.

Avrupa’da 40’tan fazla lojistik köy var
Lojistik köyü 1960’lı yılların sonlarından itibaren telaffuz edilmeye başlanan “tatil köyü”, “olimpiyat köyü” kavramlarını çağrıştıran “yük köyü” (Freight Village, Guterverkehrszentren) isminden geliyor. Lojistik köyleri, her türlü ulaştırma moduna etkin bağlantıları olan, depolama, bakım-onarım, yükleme-boşaltma, elleçleme, tartı, yükleri bölme, birleştirme, paketleme vb faaliyetleri gerçekleştirme imkânları olan ve taşıma modları arasında düşük maliyetli, hızlı, güvenli, aktarma alan ve donanımlara sahip bölgelere deniyor. Avrupa’da 8 ülkede 40’tan fazla lojistik köy faaliyette. En önemlileri, Fransa, Almanya, İspanya, İtalya, Yunanistan, Danimarka, Hollanda, Belçika, Lüksemburg, Polonya, Ukrayna, Macaristan ve Portekiz’de bulunuyor. Yaklaşık 2400 adet taşıma işletmecisi bu köylerden yararlanıyor. Lojistik köylerin hepsi bulundukları büyük şehirlerin 10 mil yakınında bulunuyor.

Lojistik köylerin avantajları
* Yük taşımalarıyla ilgili ticari faaliyetlerin bir araya toplanması suretiyle lojistik zincirin verimli hale gelmesi.

* Araç, insan gücü ve depo kullanımının en uygun seviyeye getirilmesi.

* Tek elden yönetim, toplam nakliye, sınai ve personel maliyetlerinde düşüş.

* Taşıma cirolarında artış.”

 

TCDD tarafından hazırlanmış projenin adresi ;

http://www.tcdd.gov.tr/yeni/userfiles/file/lojistikkoy.pdf

Bu proje kapsamında, toplam 11 adet lojistik köy kurulması öngörülüyor. Yıllık kapasitelerine göre sıralarsak..
İstanbul Hadımköy (2,0 milyon ton)
Kayseri Boğazköprü (1,8 milyon ton)
Konya Kayacık (1,7 milyon ton)
Kocaeli Köseköy (1,5 milyon ton)
Samsun Gelemen (1,1 milyon ton)
Balıkesir Gökköy (1,0 milyon ton)
Mersin Yenice (0,9 milyon ton)
Eskişehir Hasanbey (0,6 milyon ton)
Denizli Kaklık (0,5 milyon ton)
Erzurum Palandöken (0,44 milyon ton)
Uşak (0,25 milyon ton)

Türkiye’nin ilk “Lojistik Köyü” Gelemen (Samsun)’ da kurulmuş olup bu sistem yurdumuzda hızla yayılmaya devam etmektedir.

Türkiye’deki Lojistik Köyler Haritası;

YENİCE LOJİSTİK KÖY

https://i0.wp.com/www.tarsus.gov.tr/ortak_icerik/tarsus/yenice_000.jpg

LOJİSTİK MERKEZLER
Lojistik merkezler; farklı işletici ve taşıyıcılarla ulusal ve uluslararası, yük taşımacılığı,
dağıtımı, depolama ve diğer tüm hizmetlerin yapıldığı alan olarak tanımlanmaktadır.
Karayolu, demiryolu, denizyolu ve yerine göre havayolu erişimi ile kombine taşımacılık
imkanlarının olduğu depolama ve ulaştırma hizmetlerinin birlikte sunulduğu lojistik
merkezlerin önemi gün geçtikçe artmaktadır.

Kuruluşumuz, lojistik hizmetlerinde daha etkin ve verimli bir işletmecilik yapılabilmesi ve
müşteri memnuniyetinin sağlanması için yük potansiyeli yüksek olan,
farklı ölçeklerde 12 noktada benzer tesisler kurmayı planlamış olup,
• Eskişehir(Hasanbey)
• Kocaeli(Köseköy)
• Kayseri(Boğazköprü)
• İstanbul (Halkalı/Ispartakule)
• Samsun(Gelemen)
• Balıkesir(Gökköy)
• Mersin (Yenice)
• Uşak
• Erzurum (Palandöken)
• Konya(Kayacık)
• Kaklık (Denizli)
• Bilecik(Bozüyük)’te
lojistik merkez oluşturma çalışmaları devam ediyor.

Samsun (Gelemen) Lojistik Merkezinin 1. Etabı işletmeye alınmış, Denizli (Kaklık),
Eskişehir (Hasanbey) ve İzmit (Köseköy) Lojistik merkezlerinin 1. etap inşaat çalışmaları
tamamlanmıştır. Diğer Lojistik merkezlerin proje, kamulaştırma ve inşaat ihale işlemleri
sürmektedir.
LOJİSTİK MERKEZLERDE NELER VAR
• Konteyner yükleme boşaltma ve stok alanları
• Gümrüklü sahalar
• Müşteri ofisleri, otopark, tır parkı
• Bankalar, restaurantlar, oteller, bakım onarım ve yıkama tesisleri, akaryakıt
istasyonları, antrepolar
• Tren teşkil kabul ve sevk yolları
Alıntı: http://www.tcdd.gov.tr/

Logistic Platform Lyon

Vue aérienne de Lyon

Bremen (GVZ)

https://i1.wp.com/www.big-bremen.de/sixcms/media.php/52/GVZ2.6894.jpg

AVRUPADAKİ LOJİSTİK KÖYLERDEN ÖNEMLİ ÖRNEKLER….
            

33 Lojistik Köyle Rekor Almanya’da: Lojistik köyler Avrupa’da sayı olarak en çok Almanya’da bulunuyor. Almanya’da son 20 yılda 33 lojistik köy kurulmuş. Bu lojistik köyler arasında ilk sıralarda gelen Bremen Lojistik Köyü, yılda 90 bin TEU elleçleme gerçekleştiriyor. En az 1250 şirketin ofis kurduğu Almanya’daki lojistik köylerde toplam 42 kişi istihdam ediliyor.

Fransa Sogaris Lojistik Köyü: Paris’i çevreleyen 86 no.’lu otoyolun Paris-Orly Havaalanı’ndan sadece beş dakika uzaklıkta olan RN 7 karayoluyla kesiştiği istisnai bir konumda yer alıyor. Fransa’daki üç ana karayoluna erişimi var. Ayrıca SOGARIS kombine taşımacılık sahasına ve Avrupa’daki en büyük tarımsal gıda pazarı olan Marche d’Interet National at Rungis’a da yakın. Rungis’te bulunan ve dünyadaki en eski lojistik köylerinden biri olan Sogaris Lojistik Köyü, 203 hektar yüzölçümüne sahip. Soğutmalı depolar dahil olmak üzere, depo ve antrepolar toplam yüzölçümünün yüzde 25’ini oluşturuyor. Havaalanına sadece birkaç dakika uzaklıkta olan bu lojistik köyde 100 civarında şirket yer alıyor.

             İtalya Bologna Lojistik Köyü: Bologna Lojistik Köyü; lojistik, demiryolu ve karayolu altyapılarından oluşan entegre bir sisteme sahip. 250 hektarı ulusal ve uluslararası nakliye şirketi, forwarding şirketi, depolama ve lojistik şirketlerinin yer aldığı binalardan oluşan toplam 2 milyon metrekarelik yüzölçümüne sahip. Bu lojistik köyün temel özelliği 277 bin metrekarelik bir alana yayılan demiryolu terminali. Lojistik köye günde 15 tren giriş-çıkış yapıyor ve Avrupa’daki belli başlı lojistik üslerle bağlantı sağlanıyor. Avrupa çapında en önemli lojistik köylerden biri olan Bologna Lojistik Köyü, telematik ağ ile donatılmış olan ilk lojistik köy.

Kaynak: TCDD lojistik köy projesi

Reklamlar
By 1eladenecli Posted in Genel

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s