Muğla turizmini 12 aya yayacak


Muğla turizmini 12 aya yayacak

MUĞLA – Türkiye’nin önemli turizm bölgelerinden Muğla, turizm hareketliliğini 12 aya yaymak için harekete geçti. Muğla iş çevreleri  ‘Karia’da Yaşa adı verilen 710 kilometrelik yürüyüş yolu projesinin bu sürece büyük katkısı olacağını düşünüyor. Yörük şenlikleri ile 195 ören yerinin daha etkin tanıtılması, kente fuar alanı kurulması ve sağlık turizminin genişletilmesi konusunda da çalışma yürütmeyi planlayan iş çevreleri, İzmir’in talip olduğu EXPO 2020 organizasyonunun da Muğla için bir kazanca dönüşeceğini ifade etti. Muğla’da iş olanaklarının değil geçici işçi göçünün arttığını kaydeden iş çevreleri, bölge insanına daha fazla istihdam yaratacak farklı turizm yatırımlarına ihtiyaç olduğunu dile getirdi. Muğla Ticaret ve Sanayi Odası’nın (MUTSO), DÜNYA Gazetesi ve Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün katkılarıyla düzenlediği “Turizm Zirvesi” toplantısı MUTSO Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi. DÜNYA Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Hakan Güldağ’ın moderatörlüğünü yaptığı, konuşmacıları arasında DÜNYA gazetesi yazarı Dr. Rüştü Bozkurt’un da olduğu toplantıda 2014 yılında büyükşehir olması beklenen kentin
turizm master planına ihtiyacı olduğu dile getirildi.

Karakuş: 710 kilometrelik yürüyüş yolu hazırlıyoruz

Muğla Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Karakuş: Türkiye’nin turizmden elde ettiği yaklaşık 22 milyar dolarlık gelir, cari açığın küçültülmesi bakımından önemli bir faktör oldu.  Türkiye ve bölgemiz açısından turizm geliri çok önemli. Turizmden gelecek olan gelir cari açığı kapatacak en büyük aktör. Muğla’nın sahip olduğu büyük turizm potansiyelini 12 aya yaymak için birçok projemiz var. Karia’da Yaşam adıyla bir yürüyüş yolu hazırlıyoruz. Bu yol 710 kilometre olacak ve yürüyüşle ilgilenen turistlerden farklı bir alternatif yolu ile gelir sağlamayı hedefliyoruz. Bu proje kırsal kesimdeki köylülerin de gelirini artacak. Fuar alanı için valilik ve özel idaremizin ortalığıyla hazırladığımız proje sürüyor. Açılacak olan fuar alanı ile yerli ve yabancı turistleri buraya çekebileceğiz.  Her yıl yapılan yörük şenlikleri bakanlığın desteği ile çok iyi bir noktaya geliyor. Bölgemizin EXPO’yu alması büyük bir kazanç olacak. EXPO’ya gelecek 10-15 milyon misafir büyük bir katma değer yaratacak. EXPO’yu İzmir değil Ege’yi düşünerek desteklemeliyiz. Muğla’ya yapılacak yatırımlarda yaz ve kış nüfusunun birlikte değerlendirilmesi gerekiyor.

Giresun: En önemli geliri getiren il teşvikte birinci sırada olmalı

Muğla Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Başkanı Hilmi Giresun: Muğla’nın vizyonu turizm, ticaret, üniversite, kültür ve sağlık bilimlerini de içine alan bir çizgi içerisinde oluşmalı. Biz evet 10 milyon turist hedefledik ama örneğin Barcelona tek başına 10 milyon turist getiriyor ve sene sonunda girişimcinin zararı devlet tarafından tespit edilerek karşılanıyor. Devlet o güvenceyi veriyorsa turizmcinin sorunu kalmaz. Hiç bir otelin elektriği kesilmemeli. En önemli geliri getiren ilin teşvikte birinci sırada olması gerekir. Her 5 yılda bir otellerin yenilenmesi için destek alınması, yatırımcının önünün açılması gerekir.
Turizmde başarı elde edilecekse tarihi ören yerlerin ortaya çıkarılmalı. Otele gelen ziyaretçinin ancak 100’de biri ören yerlerini ziyaret ediyor ama en önemli harcamaların ören yerlerinde yapıldığını biliyoruz. Bir müzeye çok yüksek paralarla girdiğimiz oluyor. Bunun için çeşitlenme yapılmalı. Bu süreçte üniversitemiz aktif bir rol oynamalı.

Arıcan: Babadağ’a teleferik kurmak için çalışıyoruz

Fethiye Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Akif Arıcan: Muğla’nın 2023 yılı hedefi 10 milyon turist sayısına ulaşmak. Asıl hedef çok sayıda turist gelmesi değil, gelen turistin para harcaması olmalı.
Dünyada kişi başına turizm harcamaları 2 bin 500 dolar iken Türkiye’de 800 doların altında. 1980’li yıllarda Özal döneminde bölgenin tarihi dokusu bozulmasın diye özel çevre koruma kurulu oluşturuldu ve o tarihten bu yana bölgemize hiçbir yatırımcı gelmedi. Bölgede iki kata kadar müsaade edilen inşa alanları dışarıdan hiçbir yatırımcıya cazip gelmedi. 10 yıldır 45 bin yatak kapasitesindeyiz. Bölgedeki işletmelerin butik otel tarzında, kaliteli turiste hitap edecek şekilde yeniden düzenlenmesi gerekiyor.
Babadağ’a teleferik kurmak için yönetim kurulumuz canla başla çalışıyor. Bu projenin bölgemizi ulusal boyutta tanıtılmasında çok önemli bir yeri olacağını düşünüyorum.

Özütok: Kimliğimizi koruyarak büyümeliyiz

Fethiye Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyesi Günay Özütok: Valimizin söylediği gibi turizm ile tarımı birleştirmeliyiz.elediye başkanının kıyısal ve kırsal Muğla’nın birleştirilmesi konusundaki
sözlerine de katılıyorum. Turizmin en büyük sıkıntısı nitelikli personel. Biz doğamızı sevmeyen, tarihimizi bilmeyen insanlarla turizm yapmaya çalışıyoruz. Fethiye çok büyük bir alana sahip fakat birçok bitmemiş, kötü görünümlü, kimliği olmayan bina var. Otellerde turisti karşılama seviyesiz. Yatırımlar artarken tek düşünmemiz gereken bence kimliğimizi de kaybetmemek olmalı. Güvenlik sorunu da çok yüksek. Bir turistin başına bir şey geldiğinde İngilizce bilen polis veya jandarma aranıyor. Bölgeyi mega kent haline getireceksek bütün bunları göz önüne almalıyız. Buraya gelen insanların beklentilerine karşılık veremiyoruz. Eğitime önem vermemiz gerektiğini düşünüyorum. Kimliğimizi koruyarak büyümeliyiz.

Güneştutar: Yarım pansiyondan yarım porsiyon anlayan anlayışından geldik

Marmaris Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Ercan Güneştutar: Marmaris’in yatak kapasitesi Rodos’u geçti. Yarım pansiyondan yarım porsiyon anlayan bir turizm anlayışından bugünlere geldik. Şimdi artık yatak arzını durdurup mevcut yatak kapasitesini nasıl daha iyi duruma getireceğimizi düşünmeliyiz. Markalaşmada önemli atılımlar yapılmalı.  Antalya’da havaalanı olduğu için insanlar direk oraya gidiyor. Side’de olsaydı havaalanı Side’yi bilecekti herkes. Herkes turizmden ekmek yiyeceğim diye çıkarsa biz turizmi bu hale getiririz. Valimizin işi çok zor Muğla’nın yüzde 70’i orman ve bir o kadarı da sit alanı. Bir yatırımın önünü hemen çevreci olarak kesebilirsiniz. Bir marina yatırımı için 10 sene uğraşırsınız. Deniz turizminden büyük paralar geliyor. Marinalarımızın hizmet kalitesi dünya standardının da üstünde. Yunanistan’a gidin teknenizi bağlayacak insan bulamazsınız ama Türkiye’de daha mendireğin başında karşılarlar. Artık turizm yaptığımız yerleri bir pergel koyup 50-100 kilometrelik çaplardaki alanları değerlendirmemiz gerekiyor ki bölgeye gelen turist kalitesi de artış göstersin.

Yılmaz: Bölge insanına istihdam yaratacak şekilde turizmi yapmalıyız

Bodrum Deniz Ticaret Odası Meclis Üyesi Arif Yılmaz: Turizmi sürdürülebilir şekilde yapmak gerekiyor. Dünya jet sosyetesinin, kralların, üst seviyede olan kişilerin en çok tercih ettiği yerlerdeniz.
Dünyadaki ender güvenli kıyılardan birine sahibiz. Sahil güvenliği yüksek bir yeriz. Birlikte planlama yapmayı önemsemeliyiz. Turizmin arka planda tarıma da katkısı olmalı. Nitelikli personeli ancak yeterli ücreti verdiğinizde bulabiliyorsunuz. Muğla’da bu konuda ciddi kurslar açılıyor. Şu anda satılan fiyatlarla ancak asgari ücretli personel çalıştırabiliyoruz. Bölge insanı ise asgari ücretle geçinemiyor. Bu nedenle dışardan 6 aylık göç alıyoruz. Yatak sayısını arttırmakla sadece mevsimlik işçi sayısını arttırıyoruz. Bölge insanına istihdam yaratmak için biraz daha üst seviyede hobisi olan insanları turizme çekmeliyiz.
Değerlerimizi daha fazla korumaya çalışabilirsek sürdürülebilir turizme büyük fayda sağlanır.

Güler:Turizm master planına daha fazla dikkat çekilmeli

Bodrum Ticaret Odası Meclis Üyesi Sedat Bora Güler: Turizmdeki sorunlara sebep olan insan mı, sistem mi? Turizm master planına daha fazla dikkat çekmek gerekiyor. Bodrum’da hiç ihtiyacı olmadığı halde Özelleştirme İdaresi’nin yeni konutlarıyla büyük bir alanda tekrar büyük bir konut olayı yaşandı.
Bodrum’daki sivil toplum örgütleri, belediyeler ve halk karşı olmasına rağmen bu konuda halen diretiliyor. Bodrum ve çevresinde gereksiz yapılaşmanın önüne geçilmesi geçilmeli.

Aydıner: Turizmde nitelikli dönüşüme ihtiyaç var

Güney Ege Kalkınma Ajansı (GEKA) Genel Sekreteri Mehmet Aydıner: Aydın-Denizli-Muğla bölgesi olarak diğer ajans bölgelerinden zeytin ağacı, turizm ve tarımla ayrılıyoruz. Nitelikli dönüşüm diye sloganlaştırdığımız felsefeleştirmeye çalıştığımız bir yürüyüş biçimi var. Artık zeytini kaliteli işleyip, ambalajlayıp, markalaştırarak satmaya ihtiyaç duyuyoruz. Turizmde nitelikli dönüşüm yapmaya ve 637 dolar olan yabancı ziyaretçilerimizin kişi başı harcamalarını bin dolara çekmeye ihtiyacımız var. Bizim daha fazla otele değil mevcut otellerimizi kaliteli ve nitelikli hale dönüştürmeye,  bin dolar , bin 200 dolar harcayan turiste ihtiyacımız bulunuyor.

turizm2.jpg

DÜNYA Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Hakan Güldağ’ın moderatörlüğünde Muğla Sanayi ve Ticaret Odası Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen Turizm Zirvesi’ne bölge iş dünyasının temsilcileri yoğun ilgi gösterdi.

Kamu kurumları tanıtıma odaklandı

Şahin: Turizmin sürdürülebilir olması için çalışıyoruz

Muğla Valisi Fatih Şahin: Muğla’nın lokomotif sektörleri kültür ve turizm. Tarım madencilik sektörlerini turizmle kaynaştırarak yeni bir sinerji oluşturmak gerekiyor. Başarının sırrı yenilikçilik ve dünyada gelişmeleri takip etmekten geçiyor. Kaliteden ödün vermeden Muğla turizmini daha iyi yerlere getirmek için çok çalışmamız gerekiyor. Gelen turist sayısı her geçen yıl daha da artıyor. Vitrinsel sunumlarımızda düzenleme yaparsak Muğla 10 milyon turisti ağırlayacak potansiyele sahip. Her zaman nicelik kadar nitelik de önemli. Daha çok para harcayan turisti buraya getirmeliyiz. Ayrıca sağlık turizmi genişletilmeli. Muğla’nın sağlık alanı kabul edilmesi durumunda güzel bir hareketlilik olur. Gerekli yazışmalarımız sürüyor. Muğla’da turizmin sürdürülebilir olması için çalışıyoruz. Bir başka çabamız da turizmde yeni istihdam alanları oluşturmak.

Özer: Kent 25 uluslararası fuara katılım gösterdi

Muğla İl Turizm Müdürü Dr. Kamil Özer: Muğla 252 bin yataklı bir bölge. Kapasiteden çok kalite sorunu var. Niteliksiz personel, ucuza işçi çalıştırılması ve sezonun kısalığı sıkıntı yaratıyor. Buradaki tesislerin iyileştirilmesi çok önemli. Türkiye’de 5 arkeoloji müzesine sahip olan başka bir il yok ve 14 uluslararası kazı bulunuyor. Ören yeri ve müze sayıları bakımından çok önemli bir noktadayız. Bu kazılara bakanlıktan ödenek geldi ve ciddi bir kültür varlığı gün yüzüne çıkmak üzere. Tanıtım konusunda da çok ciddi faaliyet var. Muğla 25 uluslararası fuara katılım gösterdi. 2012 kültür turizmi zirvesinde en önemli ana madde kültür yollarıydı ve ana destinasyon da Muğla’da olacak. Muğla kadar tarihi ve kültürel değere sahip ve kültür yolu olan bir başka il azdır. Likya, Karya ve Idyma gibi dünyanın bildiği 3 kültür yolu projemiz sürüyor. Muğla TSO’nun kültür yolu projesi devam ediyor. Birçok belediye ile ortak projelerimiz var. Bisiklet yolu ve güzergâhları ile ilgili ciddi çalışma oldu. Yat kapasitesi ve marina bakımından Muğla birinci sırada. Muğla’daki günü birlik tur, turizm amaçlı sportif faaliyetler, deniz turizmi, yat ve marina çok önemli yer tutuyor. Turizm çeşitliliği konusunda herkeste çok ciddi bir farkındalık var. Muğla’daki müzelerin ziyaretçi sayısı azımsanmayacak seviyede ama yerli turist gezerken 8 lirayı duyunca belki girmiyor. Kültür çok ucuza satılamaz diye düşünüyorum.

Yücedağ: Turizm gelirimiz Batı ülkelerinden düşük

TÜİK Denizli Bölge Müdürü Ali İhsan Yücedağ: Muğla 2011’de 3 milyon 73 bin yabancı ziyaretçiye ev sahipliği yaptı. Bunun 2 milyon 506 bini hava yoluyla, 191 bini deniz yoluyla, 376 bini de günü birlikçi olarak giriş yaptı. Bir Malezya’dan belki bir iki dolar daha üstte olabiliriz ama İspanya veya diğer batı ülkeleriyle karşılaştırılma yapıldığında turizm gelirlerimiz çok daha düşük. Muğla 2014 yılında büyükşehir olacak. Bu durumda Muğla’nın gerçekten bir master planına ihtiyacı bulunuyor.

Ekmekçi: EuroVelo projesi kırsal turizmi destekliyor

Muğla Üniversitesi Avrupa Bisiklet Rotaları Ağı Türkiye Koordinatörü (EuroVelo Koordinatörü) Ferudun Ekmekçi: AB’nin sürdürülebilir turizm kapsamında desteklediği, merkezi Brüksel’ de bulunan Avrupa Bisiklet Federasyonu’nun (ECF) sorumluluğunda yürütülen EuroVelo-Avrupa Bisiklet Rotaları Ağı’nın Türkiye koordinasyonunu sağlama gjörevi 2011 yılında Muğla Enerji Verimliliği ve Çevre Koruma Derneği’ne verildi. Euro Velo Avrupa bisiklet rotaları 70 bin kilometrelik uzun yol bisiklet rotasıdır. Bunun 45 bin kilometresi tamamlandı. Bisiklet rotalarının kullanımının yaygınlaşması Avrupa düzeyinde tanınırlığını sağlıyor. Yılda 2.8 milyon bisiklet turu organize edilecek. 2020’ye kadar 54 milyar euro getirisi olacak. Yunanistan ile birlikte çalışarak projeye Marmaris’ten giriş sağlanacak. Ana rotanın Muğla’dan geçmesiyle Antalya ve Adana bölgesine kadar devam eden bin 630 kilometrelik bir proje gerçekleştirilmiş olacak. Hem kış turizmini hem de kırsal turizmi destekleyen bir etkinlik.

Baldemir: Almanya’ya 40 turizm öğrencisini staja göndereceğiz

Muğla Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Otelcilik Yüksek Okulu Müdürü Doç. Dr. Ercan Baldemir: Bu sene ilk defa Almanya’da bir devlet kuruluşu ile anlaşma yaparak 40 civarında öğrenciyi Almanya’ya 3 aylık staja göndereceğiz. İleride bu rakamı daha da yükseltmek istiyoruz. Erasmus kontenjanının yaklaşık yarısını turizm öğrencileri kullandı. Denizcilikte gerekli 5 temel sertifikayı alabilmeleri için müfredata kattık. En ciddi talebimiz veri bulma sıkıntısı. Çok sağlam bir veri yapısının elimizde hazır bulunması gerekiyor.

Turizmciler tarihi değerlerin açığa çıkarılmasını istiyor

Güven: Atrium ortaya çıkarılsın

Bodrum Otelciler Birliği Derneği Başkan Yardımcısı Hasan Güven: Bodrum’da kale ve antik tiyatrodan başka tarihi değerimiz yok. Herkes Kuşadası’ndaki turizmin bittiği görüşünde fakat Efes ve Meryem ana tarihi alanları olduğu sürece bitmez. Bodrum’daki sanayi kuruluşlarının altındaki atriumun ortaya çıkarılmazsa tarihi değerlerimizden mahrum bırakılacağız. Bodrum’daki değerlerin ortaya çıkması önemli.

Gökben: Değerlerimiz için ortak hareket etmeliyiz

TÜRSAB Bodrum Yönetim Kurulu Başkanı Sevinç Gökben: Muğla’daki değerlerin ortaya çıkarılabilmesi için ortak görüşte hareket etmeliyiz. Çözüm odaklı olmalıyız. Yapılan planların doğru ve yapıcı bir şekilde ilerleyebilmesi için temel eksikliklerimizi gidermemiz gerekiyor. Daha çözümcü olmak için kendimizi eğitmeliyiz.

Keleş: Elimizde veri olursa turizmi ilerletebiliriz

ProArdem Proje Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Nurhan Keleş: Master planı ile birlikte  kimin neye ihtiyacı olduğunu bilerek toplantıları yapmalıyız. Elimizde turizmle ilgili veriler olursa sektörü ilerletecek  kararlar alınabilir. Mütekabiliyet yasası bölge açısından büyük bir teşvik oldu. Özellikle Ortadoğu ve Kuzey Afrika’dan zengin turistlerin bölgede turizm ile ilgili bir  faaliyetleri olacak.
Bölge buna hazır değil,  bir altyapı çalışması da yapılmadı. Biz turizmci olarak  bu konuda hangi stratejileri öngöreceğiz? Elimizde konu ile ilgili hiçbir envanter yok.

Belediyelerden turizm master planı talebi

Gürün: Kentteki 195 ören yerinin tanıtımına daha fazla önem vermeliyiz

Muğla Belediye Başkanı Dr. Osman Gürün: Muğla’nın kültürel zenginliklerinin ön plana alınması gerekiyor ancak vitrinsel sunumda eksiklikler var. Turistler bölgenin kültürel ve tarihi özellikleri hakkında yeterince bilgi sahibi değil. Muğla’da ‘turizm master planı’ yapılması gerekiyor. Master planından hangi sektörlerin etkileneceği, sektörlerin birbiriyle bağlantısı, bu sektörlerin nereleri hedef alması gerektiği ve finansmanının nasıl sağlanacağı gibi konular ele alınmalı. Bu Muğla’yı daha iyi tanıtmada fayda sağlar.  Biz turistlere, sadece denizi, kumu ve güneşi sunuyoruz. Muğla’nın doğal güzelliklerinin, ormanlarının ve 195 ören yerinin, kültürel ve arkeolojik zenginliklerinin dünyaya tanıtılması için yapılan projeleri artırmalıyız. Belediye olarak önümüzdeki günlerde Yörük kültürünün tanıtımına katkı vermeyi planlıyoruz.

Şenkal: Turistin daha fazla para harcayacağı projeler üretilmeli

Ula Belediye Başkanı Nadi Şenkal: Muğla’nın turizmden nasibini alamamış bir ilçesiyiz. Bölgede turizm çeşitlendirilerek turistin daha fazla para harcayacağı projeler üretilmesi gerekiyor. Var olana yeni neler katılabilir bunu araştırmalıyız. Turizm açısından el değmemiş yerlerde, yeni bir yapılanmaya gidilmesi, planlama yapılması şart. Turizmde altyapıyı oluşturacak her düzenleme tüm bölgeye uygulanacak şekilde planlanmalı. Bu plan içerisinde turizm alanı ilan edilmesi gereken yerler arasına girmeliyiz.

 
Emel ÜNAL/Dilek SEVAL

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s