İtalyan ressamdan ‘win-win’ modeli


                                                                                                                       Dosso Dossi
Adı Dosso Dossi… Rönesans dönemi İtalyan bir ressam. İsmi bugün bir Türk’ün kurduğu Dosso Dossi Fashion Show’da yaşıyor.

 Hikmet Eraslan ilginç bir girişimci. İnşaattan, salçaya kadar birçok sektörde faaliyet gösteren bir ailenin oğlu olan Eraslan, bir zamanlar merak saldığı tekstil ve hazır giyim sektöründe başarılı olamamanın meyvelerini bugün topluyor.

“Şükürler olsun ki; kendi markamla üretim yapıp zarar ettim” diyen Eraslan, “O nedenle bugün benimle aynı işi yapan arkadaşlarımın sıkıntılarını daha iyi anlıyorum” diyerek bugün geliştirdiği modelin ilk adımlarını atmasında Laleli’de ‘Primato’ ismiyle kurduğu markanın zarar etmesinin önemli bir rol oynadığına dikkat çekiyor.

7 yıl önce hayata geçirlen Eraslan’ın geliştirdiği ve Antalya’da ekonomi basınına anlattığı model ise hayli ilginç. Model; Laleli, Osmanbey ve Merter’de özellikle bavul ticaretine yönelik olarak çalışan firmalar için geliştirildi.

Bavul ticareti için gelen başta Rusya ve Doğu Bloku ülkelerinden vatandaşların mal almak için bu üç semti gezdiğini ancak her üreticiye ve her mala ulaşamadığını gören Eraslan, bütün üreticiler ile bütün alıcıları aynı ortamda buluşturmak için harekete geçti.

Ancak alıcıların bu modele evet demesi için, işin bir de cazibesi olması gerekiyordu. Eraslan bu amaçla, her yıl haziran ayında Antalya’da ve ocak ayında Uludağ’da organizasyonlar düzenlemeye başladı. Buna göre, mal almak için aileleri ile birlikte gelen alıcıların uçak, konaklama, yemek gibi bütün masrafları Eraslan’ın sahibi olduğu Dosso Dossi Fashion Show organizasyonu tarafından karşılanacaktı. Ayrıca alıcıların keyifli vakit geçirmeleri için onların istediği sanatçılar davet edilecek ve konser verecekti. Geçen yıl Tarkan geldi. Gelecek yıl ise Mustafa Sandal konser verecek.

Karşılığında ise gelen her alıcıdan 15 bin dolarlık alışveriş yapmaları istendi. Laleli, Osmanbey ve Merter’deki satıcılar ise kiraladıkları fuar alanındaki stantlarında alıcılarla buluştu.

Bugün organizasyon, çok büyük boyutlara ulaştı. Uludağ’daki otellerin kapasitesi gelen alıcılara yetmediği için artık organizasyonun her yıl iki kez Antalya’da yapılması kararlaştırıldı. Geçtiğimiz hafta başlayan ve halen devam eden organizasyona 130 üretici ile 30 ülkeden 5 bin yabancı alıcı katıldı. Bu organizasyon sonrasında 40 milyon dolar ciro hedefleniyor.

Garantör Dosso Dossi

Alıcılar ile satıcılar arasındaki bağlantıyı ise Dosso Dossi Fashion Show kuruyor. Üreticilere metrekaresi bin 250 dolardan stant kiralayan Dosso Dossi Fashion Show, fuar alanında alınan her üründen ise komisyon alıyor. Bir satıcı fuar boyunca e az 100 bin dolarlık anlaşma yapıyor. Milyon dolarlık anlaşmalara imza atan firma sayısı ise az değil. Alıcıların avantajı ise sezonun ilk ürününü alıyor olmaları. Anlaşma gereğince fuar alanına getirilen ürünler sezonun ilk ürünleri oluyor. Müşteriye ise 45 gün içinde teslim ediliyor.

Firma bu ürünleri kendi mağazalarında satmak isterse müşteriye ulaştıktan 10 gün sonra mağazasına koyabiliyor. Böylece alıcı, o ürünü ilk kez kendisinin satmasının avantajını kullanıyor. Alışveriş ve ödeme garantileri sağlayan Dosso Dossi ise satışlarda ürünleri üretici firmadan satın alıyor ve alıcıya garanti vererek kendisi teslim ediyor. Böylece üretici parasını peşin alıyor alıcı da ürün teslim garantisi altında işlemini gerçekleştiriyor. Sistemle hem alıcı, hem satıcı hem de Dosso Dossi Fashion Show kazanıyor.

Her yıl yüzde 70 büyüyor

2005 yılında 11 firma ve 45 alıcı ile başlayıp 1.5 milyon dolar ciro yapan Dosso Dossi Fashion Show’un fikri ve sınai haklarını koruma altına aldığını belirten Eraslan, her geçen yıl bir önceki organizasyona göre katılımcı firma ve alıcı sayısında yüzde 70 artış yaşandığını ancak, alışverişlerin her iki taraf için de sağlıklı yapılabilmesi amacıyla katılımcı ve alıcı sayılarını kontrol altında tuttuklarını belirtti.

Dosso Dossi Fashion Show’a katılan, tekstil firmaları bir etkinlikte 100 bin dolar ile 2 milyon dolar arasında ciro yapabiliyor. Yıl içinde devam eden siparişlerle bu rakamlar daha da yukarı çıkıyor. Alıcılar ise, 15 bin dolar ile 400 bin dolar arasında alım gerçekleştiriyorlar.

Katılımcı firmalar yıllık cirolarının yaklaşık yüzde 40’ını sadece Dosso Dossi Fashion Show’da gerçekleştiriyorlar. Dosso Dossi Fashion Show’a katılan firmalar arasında; Balizza, Gizia, Piena, Behçetti gibi tekstil sektörünün önde gelen firmaları da bulunuyor. Dosso Dossi Fashion Show’a alım için gelen ülkelerin başında Rusya, Ukrayna, Ermenistan, Kazakistan ve Azerbaycan, Portekiz, Amerika, Litvanya, İran ve Suudi Arabistan geliyor.

98ss.jpg

Kızıl Ajan defileye geldi

Dosso Dossi Fashion Show sadece fuarla kalmayıp çeşitli partiler ve defilelerle renklendirilirken dünyaca ünlü sanatçı ve mankenler şovlar sunuyor. Halen sürmekte olan Antalya’daki Dosso Dossi Fashion Show’a bu yıl Victoria Secret’in baş mankenlerinden Erin Heatherton ile dünyaca ünlü “Kızıl Ajan” lakaplı Anna Chapman da katılarak podyuma çıktı. Organizasyonda 50 defile gerçekleştirilirken bunlarda yerli yabancı 400 manken görev aldı. Yurtdışından gelen alıcılar için Antalya’da beş yıldızlı 7 otel tamamen kapatılırken organizasyon için yaklaşık 4.5 milyon dolar harcandı.

 

Önder BARLAS

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s