Sanayi kenti Bursa’dan lojistik merkez hedefi için teşvik talebi


 


BURSA – Bursa Sanayicileri ve İşadamları Derneği (BUSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Oya Yöney, BUSİAD’ın “Sektörel Beklentiler Raporu” nu açıkladı. Raporu, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’e de sunduklarını belirten Yöney, otomotiv, makine – metal, lojistik, tekstil, gıda ve teşvikler konusundaki beklentileri aktardı. Lojistik altyapı konusunda yeni atılımlar yapılması gerektiğini ifade eden Yöney, kümelenme konusunda Bursa’nın öncelikli olması gerektiğine vurgu yaptı. Yüksek potansiyelli üretim ve lojistik merkezi olma özelliğine sahip ana ve yan sanayinin Bursa’da bulunduğunu kaydeden Oya Yöney, “Hatta otomotive yönelik Bursa’ya uzak olmayan bir organize sanayi bölgesi kurulmalıdır.

Bursa’da lojistik altyapının güçlendirilmesi özellikle tren uygulamaları ve limanlar yaratılması konusunda çalışmalar hızlandırılmalıdır. Tüm sanayi kuruluşlarına hizmet verecek, şehrin trafik yükünü hafifletecek lojistik merkezlerinin şehir dışında kurulmasına yönelik teşvikler sağlanmalıdır” diye konuştu.

Otomotiv sektöründe iç pazardaki canlılığın alınacak tedbirlerle artırılması gerektiğini savunan Oya Yöney, MTV ve ÖTV konusunda yeni bir çalışma ve hafif ticari araçların otomobil gibi değerlendirilerek pazar payının artırılmasının hedeflenmesi gerektiğini söyledi. Dış ticaret açığını azaltacak yeni teknolojiye sahip ürünlerin geliştirilmesi için Ar-Ge projelerinin tedarik öncesi işbirliğine dayalı ve birden fazla firmanın yer aldığı projelere, odak proje olarak yönlendirilmesi gerektiğini dile getiren Yöney, “Faydalımodel ve patent destek  ofisleri yaygınlaştırılmalıdır. Başta TSE tarafından yapılacağı açıklanan “Araç Test Pisti” olmak üzere araç test merkezlerinin yapımının hızlandırılması gerekmektedir. Türk mallarının dünyada serbest dolaşımı için gerekli TİP Onay Belgesi ile ilgili otomotiv sektörüne hizmet veren birimin kurumsal kapasitesi uluslar arası onay kuruluşuna benzer bir şekilde geliştirilmelidir” dedi.

bursa7.jpg

5084 sayılı teşvik yasasının bu yıl sona ereceğini hatırlatan Yöney, yatırımların geri dönüşü sağlanmadığından teşviklerin en az 5 yıl süre ile uzatılması gerektiğini savundu. Yeni teşvik sisteminde 50 milyon TL alt yatırım sınırını ‘yüksek’ olarak değerlendiren Yöney, “Özellikle elektronik ürün gruplarında Türk sanayisinin söz sahibi olmasını istiyorsak bu tip yatırımların 10 milyon TL seviyelerine çekilmesi gerekmektedir. Kısacası teknoloji seviyesi yüksek firmaların bu işe girmesi için yatırım tutarı düşürülmelidir. Türkiye’nin rekabet gücü ve esnekliğini kaybetmemesi gerekmektedir. Enerji fiyatlarının uluslararası rekabet seviyesine çekilmesi gerekmektedir. Ayrıca İş Barışı için de birden fazla sendikanın işletmelerde rol alması Türkiye genelinde uygun değildir. Aynı zamanda iş kolunda, Türkiye’deki sendikalaşma barajının yüzde 10’dan yüzde 1’e inmesi şu an için uygun gözükmemektedir” şeklinde konuştu.

‘Endüstriyel tekstil devlet alımlarında yer bulmalı’

Tekstil sektörüyle ilgili de beklentilerini paylaşan Yöney, endüstriyel tekstilin, dünya piyasalarından pay alabilmesi ve yaygınlaşması için devlet alımlarında yer bulması ve şartnamelerle kullanım alanlarının genişletilmesi gerektiğini aktardı. Gıda sanayinin mevcut sorunlarının çözülebilmesi, Avrupa ve dünya ülkeleri ile yarışabilir bir seviyeye gelebilmesi için de önerilerini
sıralayan Yöney, şunları söyledi: “Çözümleme yolunda öncelik, kayıt dışılık konusuna verilmelidir. Uygulanabilir ve sürdürülebilir tarım politikaları oluşturularak, kapasite ve talepler belirlenmeli, bu doğrultuda planlama yapılıp üreticiyi yönlendirilerek hammadde yetersizliğine çözüm aranmalıdır. Gıda denetimi yetkin kurum ve kuruluşlar ile etkin bir şekilde gerçekleştirilmelidir. TSE tarafından akredite edilmiş özel sektör kurumlarının oluşması teşvik edilmeli ve bu yolla denetimlerdeki
doğrulama ve kontrol mekanizması oluşturulmalıdır. Yeni çıkan etiket tebliğine göre değişmesi gereken ambalaj malzemelerinin verilen sürede tüketilemeyeceği için verilen sürenin 1 yıl daha uzatılmasını talep ediyoruz.”

Gümrük vergilerinde farklı tarife uygulansın

Metal makine sektörü için de finansal kiralamalardaki KDV’nin eski haline getirilmesi, yerli üretimi bulunan makinelerin 2. el ithalatının sınırlandırılması gerektiğine dikkat çeken BUSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Oya Yöney, “Eximbank tarafından yurtdışındaki müşterilere orta ve uzun vadeli kredi sağlanmalı. Sektörde yapılan tüm üretim belgelendirilerek Türk makinelerine olan güvenin artırılması gerekiyor.

Ara malı ithalatında AB üyesi ülkeler dışında tedarikçi seçilmesi durumunda çok yüksek gümrük vergileri ödeniyor. Örneğin Türkiye’de üretimi olmayan kalın haddelenmiş çelik levhalar Çin’den uygun  kalite ve fiyata bulunabiliyor ancak yüzde 22 gümrük vergisi sebebiyle maliyetler Avrupa ülkeleri ile aynı seviyeye geliyor. Yerli hammadde üreticilerinin faaliyet göstermedikleri alanlarda gümrük vergilerinde farklı bir tarife uygulanması söz konusu olabilir mi? Küresel anlamda rekabetçi bir imalat sektörünün sürdürülebilirliği ancak onu yaratan ekonomik ekosistemin gelişmesi ile mümkün. Bu  yaklaşımla bütün sektörlerin ve onları tamamlayan ekonomik ekosistemlerin dünya ile entegre sürdürülebilir rekabetleri için bilgi sistemleri de sektörü ‘Stratejik Sektör’ olarak görülmelidir” ifadesini kullandı.

Esra ÖZARFAT

Reklamlar

One comment on “Sanayi kenti Bursa’dan lojistik merkez hedefi için teşvik talebi

  1. Geri bildirim: Sanayi kenti Bursa’dan lojistik merkez hedefi için teşvik talebi | Ray Haber 2.0 | Türkiye'nin güncel raylı ulaşım sistemleri haber sitesi

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s