İSTAKSİ


 

Yüksek Mimar Mete SEZER

http://www.baskentmimarlik.com

1 İSTAKSİ durağının, 5 m² kent parçacığı üzerinde kapladığı alan: 1 m² Kente sağladığı yeşil doku alanı: 50 m² İstanbul’daki taksi durağı sayısı: 690  POTANSİYEL ORTALAMA YEŞİL DOKU ARTIŞI  690×50=34 bin 500 m²
Uygun yerlerde durakla birlikte önerilen kentsel yeşil alan ile birlikte İstanbul Caddelerindeki yeşil doku miktarı ortalama 100 bin m² arttırılabilir.

Mimari Proje Raporu:
Sıkışık kent dokusu içerisinde ekstra yer kaplamamak, bilakis kente yer kazandırmak fikri üzerine kurulan projede, yerden yükseltilen taksi durağı bir yandan taksilere, diğer yandan kente ekstra mekân sağlar.
Projeye ‘bir taksi durağı kime / neye hitap etmeli’ sorusuyla başlanmıştır. Bu soruya kavramsal yanıt aranırken aslında kimisi yakın ilişkili olan 4 farklı grup ortaya çıkmıştır.

1. Taksiciler ve taksi müşterileri
2. Yerli ve yabancı turistler
3. Kent ve Kentliler
4. Çevre

1. Öncelikle, konusuyla alakalı olarak, taksi durağı amacına hizmet etmeli, taksiciler ve taksi müşterilerine hem fonksiyonel hem de kaliteli mekanlar sağlamalıdır. Projede yükseltilen platform üzerine kurulu durakta taksiciler kenti üst kottan gören, geniş ve fonksiyonel mekanlara sahip olurlar. Taksi müşterileri ise taksi olmaması durumunda bekleyecek korunaklı bir kent parçacığına sahiptir.

2. Taşımacılıklarının yanında aynı zamanda da adres arayanlar tarafından canlı harita gibi görülen taksiciler, google maps uygulamasıyla bu ek görevden kurtulacaklardır. Durak ayaklarına yerleştirilecek monitörlerden gerek yerli-yabancı turistlere gerek kentlilere hizmet verecek olan google maps uygulaması aynı zamanda da multitouch bilgi monitörü olarak çalışacak, İstanbul hakkında aranılan tüm bilgilere buradan ulaşılabilecektir. ‘Ne-nerede’ tarzında bilgilerin yanında, görülebilecek mekanlar da buradan tanıtılacaktır. Turist yoğunluğunun bulunmadığı bölgeler için üretilecek olan duraklarda bu fonksiyonlar online kentsel hizmetlerle çeşitlendirilebilir.

3. Taksi durağı herşeyden önce kentin bir parçasıdır; ona birşeyler katmalıdır.

a. Kent haber monitörleri: Projede kent haber monitörleri kentliyi gün boyu kent hakkında bilgilendirir. Aktiviteler, festivaller, buluşmalar, kongreler, kısacası kent içerisinde yer alan ve kentliyi davet eden herşey bu monitörlerle duyurulacaktır. Diğer yandan araya alınacak reklamlarla kent için gelir elde edilebilir.

b. Yeşil alan ve kent oturağı: Taksi durağının kaplaması gereken yeri özellikle ‘yeşil alan’ olarak kente hediye etmesi proje açısından önemlidir. Aynı zamanda, kütlesel olarak yükselirken bir motorlu taşıt durağından beklenmeyecek şekilde bitkiye dönüşmesi ‘daha yeşil İstanbul’ kenti için bir adımdır. Kütlesel yükselmeyle birlikte oluşan ekstra mekanda tasarlanan kent oturakları ise hem soluk molası veren yayaların durağı, hem de yağmurlu günlerde onların saçağıdır.

4. Daha yeşil İstanbul için yeşil projelere öncelik verilmesi gerekmektedir. Yeşil, ekolojik, sürdürülebilir proje kavramlarının son derece önem kazandığı günümüzde bu anlayışı gözardı etmek imkansızdır. İstaksi projesinde su ve enerjinin korunumu, enerji üretimi ve karbon salınımının azaltılması prensipleri göz önüne alınmıştır.

a. Küresel ısınma sonucu ortaya çıkan sürdürülebilirlik kavramının olmazsa olmazı temiz enerji kullanımıdır. Temiz bir enerji kaynağı olan güneş enerjisinin projelerde kullanımının maliyeti gün geçtikçe düşmektedir. Büyükşehir belediyesinin temiz enerjiyi desteklemesi, reklamını yapması toplumun bilinçlenmesi adına çok önemlidir. İstaksi projesinde de güneş enerjisi kullanımına yer verilmiştir. Kent haber monitörlerinin günlük elektriğinin, özellikle güneşli günlerde, büyük bir kısmı çatıda kullanılacak güneş pillerinden sağlanacaktır. Gerekli maliyet hesapları yapıldıktan sonra, bir sonraki aşamada taksi duraklarının üzeri tamamen güneş pilleriyle kaplanıp şebeke adına elektrik üretimine başlanabilir. Böylece durak hem kendi elektriğinin tümünü güneşten karşılar hem ihtiyaç fazlasını şebekeye verir.

b. Su insanın ve kentin hayat kaynağıdır. Yüzyıllar boyu kentler su kaynaklarının çeperlerinde kurulmuştur. Günümüzde küresel ısınma sonucu su kaynaklarında sıkıntı yaşanmaktadır. Taksi durağı gibi kentsel bir projenin su korunumu gerçekleştirmesi ve bunun reklamının yapılması vasıtasıyla kentli bu konuda bilgilendirilecek, az su tüketmeye teşvik edilecek ve her yıl tonlarca su tasarrufu sağlanabilecektir. İstaksi projesinde yağmur suyu durak merkezinde tasarlanan su deposunda depolanacaktır. Bu su cephe bitki sulamasında ve sonrasında tuvalet sifonunda kullanılacaktır.

c. Proje sürdürülebilir malzemelerden üretilecektir. Sökülüp takılabilir çelik taşıyıcı sistem seçilecek durak tipine göre 4 ya da 6 parça halinde prefabrik olarak üretilecek, kenti etkilemeden yerinde kısa sürede uygulanacaktır. Kaplama malzemesi olarak teak ağacı ve dikey bahçe kaplama seçilmiştir. Durağın göbek kısmı ağaç kaplanırken, kanat kısımları dikey bahçe ile kaplanır. Dikey bahçe uygulaması bir yandan iç mekan için ısı yalıtımı sağlarken (iç mekanı kışın sıcak, yazın serin tutacak) diğer yandan karbon emilimine katkıda bulunacak; bu da İstanbul’un havasına olumlu etki edecektir.

Özel kalemlerle ilgili yaklaşık maliyet:
Güneş pilleri: Mevcut öneride durak başı kullanılan 5’er metrekare güneş pillleri için durak başına akü ve paneller dahil 4 bin euro ek maliyet çıkmaktadır.

Dikey bahçe: Mevcut öneride durak başı önerilen 40 ‘ar metrekare dikey bahçe cephe kaplaması, taşıyıcı sistem ve damla sulama sistemi dahil durak başı 10 bin euroya mal olmaktadır.

İlk yatırım maliyeti olarak gelen ek 14 bin euro maliyet, elektrik tasarrufu, ısıtma ve soğutma giderlerinin düşürülmesi, su kullanımının azaltılması ve reklam gelirleri sayesinde kısa sürede kendini amorti edecektir. Sonuçta ise, dünya kenti İstanbul’a sürdürülebilirlik adına son derece prestijli ekotaksi durakları armağan edecektir.

Yüksek Mimar Mete SEZER

http://www.baskentmimarlik.com

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s