Karakollar 100 bin dolara bombaya dayanıklı olur


 

Terör saldırıları sonucu artan şehit sayısı baraka karakol yerine bombaya karşı dayanıklı “Kalekol” konusunu gündeme getirdi. Bugüne kadar 60 karakolun yenilendiği Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde 400 karakol yenilenmeyi beklerken, Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar’ın “İşçiler oralarda çalışmak istemiyor, korkuyor” şeklindeki açıklamalarına inşaat sektöründen öneriler geldi. Can güvenliği açısından bombaya dayanıklı bu karakolların yerinde değil, yakın güvenli bölgelerde yapılarak daha sonra kalıcı olacağı yere taşınması önerilerden biri… Bir diğer öneri ise 3 günde kurulumu yapılabilen karakollar. 100 metrekarelik bir karakolun bombaya dayanıklı hale dönüştürmenin maliyeti ise 100 bin dolar.

NATO’nun projelerinde bu teknoloji kullanılıyor

Bombaya ve kurşuna dayanıklı kapı, pencere ve cephe sistemleri üreten sayılı firmalar arasında
yer alan Çuhadaroğlu Alüminyum Sanayi’nin Genel Müdürü Kenan Aracı, birkaç yıl önce yapılan Aktütün karakol saldırısından sonra karakollarda kapı, pencere, duvarların kurşun ve özelikle bombaya dayanıklı yapılması gerektiği konusunda TOKİ ve üst düzey rütbeli askeri yetkililere düşüncelerini aktardıklarını dile getirdi. Aracı, ancak bundan bir sonuç alamadıklarını söyledi. 2003 yılından bu yana bombaya dayanıklı kapı pencere ve dış cephe ürünlerinin büyükelçilik binalarında, Türkiye’de faaliyet gösteren yabancı bankaların dış cephelerinde ve yurtdışındaki hava limanlarında uygulandığını kaydeden Aracı, “Ayrıca NATO’nun İzmir ve Adana’da yaptığı projelerde kullanıldı. Diğer kapı pencere sistemlerine göre maliyetlerinin daha yüksek. Standart cephelere göre yaklaşık 2-3 katı kadar bir maliyet farkı var. Diğer ürünlerin metrekaresi 300 dolar iken bunların fiyatı ise 900-1000 dolar seviyesinde. Ancak toplam proje içindeki maliyeti çok yüksek değil. 100 metrekarelik bir karakol yaklaşık olarak 100 bin dolar gibi maliyetle bombaya dayanıklı hale getirilebilir” dedi.

Bu ürünlerin fabrikada modüller halde üretilip gideceği yerde montajının mümkün olduğunu ifade eden Kenan Aracı, “Irak’ta bunu bitmiş halde monte ettik. İmalatı ve montajı dahil 100 metrekarelik bir karakol 2-3 haftada yapılabilir. Bunun büyük bir kısmı imalatta geçiyor. Kurulumu 3 günde yapılabiliyor” dedi.

Karakollarda özellikle ilk saldırı anında olan yıkımın azaltılmasının son derece önemli olduğuna
dikkat çeken Aracı, böylece o aradaki zamanda askerlerin toparlanmak için vakit kazandığını söyledi.

Bununda caydırıcı unsur olacağını ifade eden Aracı, “Sınır karakolları özellikle kaçakçılığa karşı
kurulmuştu. Ancak terör olaylarından dolayı bunların değişmesi gerekiyor. Buradaki ölümlerin büyük kısmı kapı camların parçalanmasından oluyor. Bizim yaptığımız bombaya dayanıklı kapı pencere ve cephe sistemleri ile bu ürünler parçalanmadığı için parça tesirli ölümler olmuyor. Bu caydırıcılığın yanı sıra parça tesirli ölümleri de önlüyor” diye konuştu.

2003 yılından beri bu ürünleri ürettiklerini aktaran Kenan Aracı, “Dünyada alanımızda sayılı 5-6 firma arasındayız. Sertifikalarımızı İngiltere’den akredite olmuş kurumlardan alıyoruz” dedi.

Dayanıklı prototip yapılıp ihaleye çıkılmalı

Bölgede yapılacak karakolların savaş bölgesi ve cephede ki sığınak mantığıyla yapılması gerektiğini aktaran İnanlar İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan ise “Bu modelle cephaneleri yerin altında dehlizlerle birbirine bağlı ama dışarıyı görebilen gözetleme, bomba atma olanaklarına sahip büyük kısmı yer altında olan sığınak karakollar oluşturmak gerekir” diye konuştu. Mutlaka savaş koşullarına uygun dayanaklı yapıların yapılması gerektiğinin altını çizen İnan, “Bölgede 400 karakol var. Bir an önce bir prototip oluşturup ihaleye verilip bitirilmesini çok yaralı buluyorum. TOKİ bizden bir görüş almadı. Biz sonuçta inşaatçıyız. Burada önemli olan parça tesirli silahlara ve bombalara dayanıklı çelik takviyeli sığınaklar yapılması. Bu ayrı bir ihtisas konusu. Bu konuda profesyonellere danışmak lazım. Ben genel sektör bilgisiyle konuşuyorum” diye konuştu. Mayına karşı araçlar üretildiğini ve askerlerin bunlarla taşınabildiğini kaydeden İnan, “Ancak karakol işine ciddi manada el atılamadı. Bir savaş durumundaki mantıkla karakollar inşa edilmeli” dedi.

Taşınabilir karakollar hızla yapılmalı

Karakolların çoğunun yerinin yanlış olduğuna değinen Serdar İnan, “Dere yataklarında yukarıdan bombalanacak yerlerde yapılanlar var. Elektronik gözlem olanaklarından yararlanarak karakolların
lojistiğinde de değişiklik yapmak gerekiyor” dedi. Karakolların güvenlik açısından daha hızlı kurulabilmesi için çoğunun prefabrik olarak yapılıp o bölgeye taşınabilir özellikte olması gerektiğini altını çizen İnan şöyle konuştu: “Bu karakollar savaş mantığında gerekli yererle yerleştirebilir. Eğer tüm karakolları TOKİ mantığında yaparsak belki yine aynı şekilde zaiyat verilecek. Burada mutlaka savaş koşullarına uygun dayanıklı yapıların yapılması gerekir. Şu anki durum baraka mantığında.”

Askerin elinde bunu yapacak birlikler var

Halen askerin elinde yol, köprü yapımında çalışan ve inşaat işinden anlayan istihdam birlikleri
olduğunu aktaran İnan, “Bölgedeki uygun yerlerde bu yapılar yapılarak asker tarafından  yerleştirilecek. Tanesine 1 milyon mu 3 milyon dolar mı gider ama bunun biran önce yapılması gerekiyor. 400 karakolun 400 tanesi de risk altında değil. İlk aşamada tehlikeli karakolların 50-100 tanesini bu şekilde çevirmek gerekiyor. Sonrasında  ise diğerleri yapılabilir.Bunu niye yapmadılar hâlâ şaşkınım. Nedir oradaki durum tam anlayamadım” dedi.

egundem2.jpg

Leyla İlhan

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s